כיצד לבחור סוכנות דוגמנות

כיצד לבחור סוכנות דוגמנות
by

הדרך הנכונה לבחור סוכנות!

בימינו לא חסרות סוכנויות דוגמנות. ישנן סוכנויות דוגמנות מוכרות מאוד וישנן סוכנויות דוגמנות שרק נפתחו או כאלו שלא שמעתם עליהן כלל. אז איך בוחרים? האם לגשת לסוכנות מוכרת זה הדבר הנכון לעשות? במאמר זה אנסה לעשות קצת סדר. אתן טיפים ואסביר כיצד הדברים פועלים מאוחרי הקלעים בכדי למנוע מכם לעשות טעויות כגון הוצאה כספית מיותרת או להיות כפופים וכבולים לתקופה ארוכה לסוכנות ולא לקבל עבודה כלל.

סוכנות גדולה ומוכרת או סוכנות קטנה?

השם והגודל לא אומרים כלום. סוכנות גדולה ומוכרת לא בהכרח הצעד הנכון. ישנן סוכנויות גדולות שלאחר מספר מצומצם של דוגמנים מצליחים או הפקות גדולות מרשים לעצמם לנצל את הנושא, לקבל כל אחד (או כמעט כל אחד), לבקש תשלום והחתמה על חוזה ארוך טווח תוך שהם נשענים על מספר מצומצם של הצלחות העבר – למרות שידוע להם בוודאות כי לאחר “הצטרפותכם” לסוכנות, דרככם המשותפת מסתיימת.
מטרתם היא אחת ויחידה! לעשות כסף מהבוקים עצמם. יחד עם זאת, זה לא אומר שסוכנויות לא מוכרות או חדשות לא יפעלו באותה הדרך.

אז כיצד תזהו אם אתם בצד המנוצל או בצד הפוטנציאל האמיתי שהם מציגים? ההמלצה שלי בנושא (תמיד – בכל סוכנות):

1) תשלום: ללא. הם חושבים שיש לכם פוטנציאל? מעולה. אם כך, שיקבלו אתכם לסוכנות ללא תשלום. הרי הם ירוויחו מכל עבודה שתקבלו. ואתם “כמובן” תקבלו עבודה כי הם חוזרים ואומרים כמה פוטנציאל יש לכם.
2) “בוק”: אין לכם בוק? הם מסבירים שהתשלום הוא עבור הבוק? מעולה. בקשו לעשות את הבוק באופן עצמאי. אם הם יסרבו כנראה שיש לך סיבה. חשוב להבין, לרוב, אצל סוכנויות גדולות יש צלם, מאפרת, סטייליסטית שעובדים בתשלום קבוע והמטרה להספיק כמה שיותר דוגמנים. הזמן פוגע באיכות התמונות ובליווי דוגמן מתחיל. לא פעם יצא לי לראות תמונות מסוכנויות גדולות שלאחר עריכה לא ניקו את צעדי הנעליים מרקע הצילום (נייר\בד) ובטח שלא הדריכו את הדוגמן מדוע נכון או לא נכון לעמוד בפוזיציות מסויימות. בעשיית בוק באופן עצמאי לרוב תוכלו גם לקבל בוק בעלות נמוכה יותר, גם תוכלו לבחור צלם שיש לכם איתו כימיה טובה וגם תוכלו לוודא שישנה הדרכה וחשוב לא פחות תוכלו לקבל המלצות ולראות תיק עבודות. ובכל זאת, הייתה לכם כימיה טובה עם הצלם בסוכנות? הציעו לכם בוק במחיר שלאחר בדיקת מחירי השוק נראה לכם סביר? לא חייבים לשלול. יחד עם זאת וודאו כי אתם מסכמים את הכל בכתב. כמה תמונות אתם מקבלים? כמה תמונות ערוכות? כמה זמן מינימום יוקדש לצילום והאם תהיה הדרכה כל שהיא וחשוב לא פחות ומטעמי זכויות יוצרים (הזכויות שייכות לצלם), וודאו כי תהיה לכם האפשרות להשתמש בתמונות ככל שרק תחפצו.
אפשרות נוספות היא לבצע עבודות בשיתוף פעולה ובכך לאגור תיק עבודות לאט לאט וחשוב לא פחות גם לרכוש ניסיון וללא תשלום כלל. גם כאן, חשוב לבחור שיתופי פעולה טובים – למרות שבמקסימום “תבזבזו זמן”.

חוזי עבודה ארוכי טווח

אין שום סיבה לחתום על חוזה ארוך טווח כשהצד השני לא מתחייב (בכתב) לקבלת עבודות. במקרה וכן החלטתם לחתום על חוזה ומכל סיבה שהיא, רצוי מאוד להוסיף סעיף אשר מציין ש”במידה ולא תקבלו עבודות (בתשלום) במשך X חודשים החוזה בטל ומבוטל”. דהיינו, לדוגמא והחלטתם שכחצי שנה זה זמן סביר עבורכם להמתין לקבל עבודה, ציינו בחוזה שבמידה ותוך חצי שנה לא תקבלו עבודה תוקף החוזה מבוטל והנכם יכולים לעבוד בכל מקום אשר תחפצו. למרות אפשרות זו, אני מוכרח לציין כי לדעתי האישית כל עוד לא נתקבלה עבודה מאוד גדולה מאותה סוכנות אין צורך והגיון לחתום על חוזה כלל. האפשרות לעבוד ללא חוזה תאפשר לכם לבחור מספר סוכנויות ומלהקים שתוכלו לעבוד דרכם ולהגדיל את הסיכוי שלכם לקבל עבודות נוספות. יתרה מכך, סוכנות טובה תפרגן לכם כשתקבלו עבודה ממקור אחר ואף זה יהיה לעזר עבורם כיוון שהם יוכלו להציג אתכם ללקוחות כבעלי ניסיון.

גודל הסטודיו ומספר העובדים

רעש ותו לא. זה בדיוק כפי שאיכות המצלמה והמחיר שלה לא מחייבים בהכרח שהתמונות יהיו איכותיות. אל תסתכלו על חדר העבודה אלא על העבודה עצמה. בטח ובטח כאשר הנכם משלמים על כך. שוב, בקשו לראות עבודות. בקשו המלצות והמלצות כאלו שיאפשרו לכם לדבר עם הממליצים. זכרו את המשפט “זה לא הכמות זה האיכות”. לא חסרים צלמים שאין להם אפילו סטודיו ובעלי תיק עבודות מרשים מאוד. אל תשלמו עבור השכירות והעובדים של הסוכנויות, שלמו עבור התוצאות!

לא למהר!

אולי הדבר החשוב ביותר. אם אתם מרגישים שמלחיצים אתכם – יש לכך סיבה. עם חוזה או בלי חוזה, עם תשלום או ללא תשלום – קחו את הזמן! לכו הביתה והקדישו לעצכם מספר ימים לפחות “לעשות שיעורי בית”. מי אותה סוכנות? אילו עבודות הם עשו? מי הצלם? דברו עם ממליצים. העזרו בכלים חשובים כמו גוגל, פייסבוק. הם רוצים אתכם? הם יחכו לכם!

אולי לייצג את עצמכם?

אני בעד הכל מהכל. אני בעד שתגישו אתכם לכל אודישן שנראה לכם מתאים לכם. היום, לא הכל עובר דרך סוכנויות בלבד. ישנם אתרים רבים שתוכלו לפרסם את עצמכם ובמקביל תוכלו להצטרף לסוכנויות שלא מחייבים אתכם לעבוד רק מולם. החיסרון בלהיות עצמאי שתצטרכו להוציא במינימום קבלה (כעוסק פטור). ההשקעה היא מינימלית מול תשלום לסוכנויות שגובות תשלום ובכך תוכלו לעבוד מול גורמים רבים ולא מול סוכנות יחידה. במידה ואתם לא בשלב של פתיחת עסק גם אם הוא “פטור”, תוכלו כאמור להתחיל לעבוד מול סוכנויות שאינן מחייבות עבודה מולן בחוזה ו\או תשלום ולהחליט במועד מאוחר יותר האם כדאי להיות גם עצמאי.

ליווי!

טבע האדם כאשר הוא רוצה דבר מה, הכל נשמע לו נפלא. כשאתם בפגישת הכרות\הסבר דאגו להגיע עם מלווה אחד לפחות, כזה שלא יחשוש להגיד לכם את האמת ויעזור לכם להגיע לאחר מכן להחלטה.

סוכנות\צלמים פנו אליכם וציינו בפנייכם שיש לכם פוטנציאל. האם מדובר ברמאים?

נוכלים יש בכל מקצוע. אם פנו אליכם אל תמהרו לשלול. גם אם אתם חושבים שאין לכם את הנתונים (ואתם כמובן רוצים). היום לא מחפשים רק דוגמנים גבוהים או רזים. במיוחד בעולם האינטרנט היום ישנו צורך בדוגמנים בכל גיל ובנתונים שונים. יחד עם זאת בדקו את כל הדברים שמצוינים לעיל. המלצה שלי, כשפונים אליכם תשאלו בראשונה: “זה עולה לי?”, “זה מחייב אותי?” במידה ולא הנכם יכולים להמשיך ולדון בנושא ולברר האם זה מעניין ו\או מתאים עבורכם.

סבלנות ואחריות!

אם לא חתמתם על חוזה ארוך טווח או שילמתם – סבלנות! עכשיו, האינטרס של הסוכנות היא לתת לכם עבודה. אחרת, הם לא מרוויחים כלל. לכן, לכם רק נשאר להתאזר בסבלנות (בזמן כמובן שאתם מנסים בדרכים נוספות). לא הופכים לדוגמני צמרת ביום ולמעשה הסיכויים הם קטנים במיוחד, אבל זה כבר למאמר אחר. כמו כן, חשוב להיות אחראי, העובדה שלא שילמתם או התחייבתם לא מאפשרת לכם לזלזל. היו אחראים. הפנו אתכם לאודישן? קבעו לכם צילום כזה או אחר? הגיעו בזמן, ובטח “לא לדפוק ברז” ולא להגיע כלל. תנו את ה-100% אחוז שלכם, היו קשובים להסברים. זה השם שלכם והדרך שלכם להתקדם בענף. אם לא תהיו רציניים, יש סיכוי גבוה שהפקות רבות ישמעו על כך ויסרבו לעבוד אתכם.

אני מאחל לכם הצלחה רבה וכמובן הנכם מוזמנים לשאול שאלות ואשתדל לענות בהקדם.
בברכה,
עוז 🙂

הערות:
– האמור במאמר זה בלשון זכר ו\או בלשון נקבה מטעמי נוחיות גרידא ומתייחס לנשים ולגברים כאחד
– האמור במאמר זה הינו דעתו האישית של הכותב ואינה מכוונת לסוכנות כזו או אחרת ו\או בכוונה להשמיץ ו\או לפגוע


Comments

  1. תודה לך…עזר לי מאוד יש לי בת קטנה (6+) שמאוד רוצה להיות בטילוזיה ולדגמן. אני רוצה קודם כל להכיר את העולם הזה לפני שהיא נכנסת לזה ולנסות כמה שניתן לחסוך ממנה עוגמת נפש.הלוואי והייתי פוגשת איש מקצוע בתחום שיראה את התמונתה
    ויגיד לי אם זה שווה לה את כל זה.

    • שמח שזה היה לעזר.
      ילדה בת 6 לא יודעת מה היא רוצה. אין לה את היכולת להבין או להעריך את הנושא… יחד עם זאת אני לא נגד. לא חסר ילדים ש”עובדים” בתעשיה – עובדים נמצא במרכאות כיוון שעבורם זה לא עבודה אלא חוויה נטו. השאלה הנשאלת אם הילד באמת נהנה בתהליך או שזה יותר דחף של ההורים מתוך רצון להגשים חלום שלהם או כלכלית. צריך לזכור שמדובר בילד וזה לא צריך לבוא על חשבון הילדות שלו. בכל מקרה זו דעתי.
      אפשר לשלוח את התמונה להמון מקומות (גם אלינו), רק צריך לזכור את כל הכתוב לעיל ולעשות בחירה חכמה במיוחד כאשר מדובר בילד\ה.

  2. מיטל מלניק : יוני 2, 2019 at 8:35 am

    הוי עוז. תודה רבה על הטיפים. יש לי ילדה בת 13.5, מאוד יפה ומאוד פוטוגנית.
    עשינו בוק אצל רפאל מזרחי וסדנא לאודישנים דרך מילק סקול.
    אני מרגישה שרק מחפשים מאיפה לקחת כסף. הייתי בכמה סוכנויות, זה רוצה 6000 וההוא 3000 ומישהי אמרה שמאוד מתלהבים ממנה אבל כששמעו שעשתה כבר בוק וסדנא פתאום נעלמו.
    למי בכל זאת כדאי לפנות?
    המון תודה
    מיטל

    • אני מבין אותך, מכיר את ההרגשה ויודע היטב במה מדובר.
      יחד עם זאת, טוב להיות בצד הזה שהנכם מחושבים ולא ממהרים להוציא כסף ו\או לחתום על חוזים מאשר להיות בצד שהוציא אלפי שקלים (במקרה הטוב) וביזבוז של תקופה ארוכה ולעיתים בגילאים קריטיים שיכולים לפגוע בתהליך. ולשאלתך, אין לי את היכולת להפנות או להמליץ על מקום מסוים בלב שלם. אני מציע קודם כל לא להתייאש ופשוט לשאול מראש מהם תנאי הקבלה לייצוג כאשר יש ברשותכם כבר מראש בוק + סנדא לאודישנים או לחילופין להדגיש שאינכם מתכוונים לשלם עבור ייצוג.
      לשלוח בצורה מסודרת לכל מקום שיש באפשרותכם עם התנאים שלכם. אם מישהו יחשוב שיש באפשרותו לקבל עבודות עבורה, הוא יקבלה ללא תשלום מקדים.

      בנוסף, כפי שגם זאת נרשם במאמר – ניתן לבצע עבודות באופן עצמאית. לדוגמא, לפתוח פרופיל באתר “castingonline” לאפשר קבלת פניות + שליחת פניות להפקות שלדעתך מתאימות עבורה. מעבר לכך, שיתופי פעולה לרכישת נסיון וחשיפה יכולה גם כן לבוא בחשבון.

      מקווה שהתגובה עשתה לך קצת סדר.
      המון בהצלחה 🙂

  3. הבן שלי רוצה לדגמן הוא בן 8 לאחר ששלחתי תמונות פנו אליי מספר חברות רובם אינם רוצים תשלום אלא רק תמונות וכל מיני פרטים על הילד
    והם מכניסים לאתר שלהם ואם יש אודישנים הם שולחים לי וכשהילד עובר את האודישן ומקבל תשלום הם אומרים לי מיראש כמה ולוקחים מזה 35 אחוז
    העבירו לי טופס בקשה לתיווךלהעבדת ילד של משרד הכלכלה אמרו בעפ שאין התחייבות רק צריך להודיע להם על הפסקת התקשרות אני לא מכירה חברות
    ולא יודעת מי מבניהם עדיפה אם ארשום לך את שמותם תוכל לכוון אותי ??

    • שלום חלי,
      ראשית, אני מתנצל אך אני לא ממליץ (או לא ממליץ) על אחרים. אני יכול להיות לעזר באופן כללי על הסכמים ודרישות של אחרים בנושא אך לא לדבר על חברה או אדם באופן ספציפי.

      יחד עם זאת, בנוגע לאותן חברות ששלחת אליהן. למה לבחור חלק מהן במידה ואין התחייבות? למה לא לאפשר לכולם להגיש את הבן שלך לאודישנים? אני חושב שכל אחד שמעוניין לנסות להגיש את בנך לאודישן על-מנת להרוויח עמלה, צריך להיות מוזמן לעשות זאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *