הטרדות מיניות וצילומים

הטרדות מיניות בצילומים

ראשית אציין כי אין במאמר האשמת קורבן בשום צורה. לאיש אין זכות להטריד ו/או לגעת באחר ללא הסכמה מפורשת שאינה משתמעת לשתי פנים.
יחד עם זאת, ניתן לנהוג במספר דרכים על-מנת לשמור על עצמנו ולהקטין את הסיכויים להיפגש עם מטרידנים.

במאמר זה אכתוב מהי הדרך הנכונה להגיע לצילום, כיצד לפעול לפני, במהלך ואחרי הצילומים, בכדי להקטין למינימום את הסיכון שתוטרדו.  

הערה חשובה: גם נשים וגם גברים יכולים להיות מוטרדים, גם נשים וגם גברים יכולים להטריד. לא אכנס לסיכויים ולאחוזים אבל אלו קיימים, לצערי, ללא הבדלי מין, גיל וכד'. מטעמי נוחות גרידא יתכן ואפנה בלשון זכר, נקבה או רבים. אין בדרך כתיבה זו התייחסות ורמיזה להכללה.

אצל מי מצלמים?

השמירה על עצמכם מתחילה עוד טרם קביעת הצילום. במיוחד כשפונים אליכם יש לעשות שיעורי-בית:

  1. התבוננו בתיק עבודות. האם התמונות נראות איכותיות? מגוונות? או שעולות לכם תהיות? ספקות?
    הבהרה לגבי פיסקה זו:אין כל בעיה עם תמונות "מיניות", הלבשה תחתונה וכד' (נרחיב על כך בהמשך) בטח אם זה אופי הצילומים שאתם מחפשים. אך האם התמונות "זולות"? ללא אמירה? אינן איכותיות? אם רוב התמונות לדוגמה, עם פוקוס באזורים מוצנעים- זה סימן אזהרה מובהק.
  2. מי הצלם? חפשו בגוגל, פייסבוק, אינסטגרם וכד' אודותיו. האם הצילומים שלו משותפים ע"י אחרים? האם הפרופיל שלו נראה נורמטיבי או שכל הפרופיל הינו צלמים ודוגמניות? האם משפחה, חברים וקרובים קרובים מגיבים על צילומים שלו? האם יש תגובות של מצולמי עבר?
    שימו לב! אין להתייחס לכמות הלייקים, למספר הצפיות וכד'. את הדברים הללו ניתן היום לרכוש ולזייף.
    3. המלצות. בדקו המלצות של מצולמים, כאלו שהנכם יכולים להיות בטוחים בכנות שלהם.

מי נוכח בצילומים?

האם זו הפקה שדורשת מספר אנשי צוות? האם ישנם גם נשים וגם גברים בצוות? האם מדובר על "אחד על אחד"? אתם תהיו ותרגישו בטוחים יותר, אם יש גבר ואישה על הסט (זו יכולה להיות מאפרת, או אשת צוות אחרת). במצב של צילום  "אחד על אחד", או צילום אישה כשיש שניים (או יותר) גברים על הסט רצוי מאוד להגיע עם ליווי ולציין זאת מראש: "אני מגיע/ה עם ליווי". מכאן, יש כמה אפשרויות:
1. תקבלו הסברים כמה זה מפריע ושהם לא מעוניינים לצלם ככה – במצב כזה אמליץ לוותר ולחפש צלם אחר.
2. תקבלו הסברים כמה זה מפריע, אך יציעו מלווה מטעמו כך שיהיה מקובל על שני הצדדים – מצב תקין.
3. תקבלו הסכמה עם תנאים כגון, יש לומר למלווה לא להתערב על הסט (למעט מקרים חריגים כמובן), להרעיש וכו'. – מצב תקין.
4. תקבלו הסכמה עם ציון שהמלווה מחכה בחדר / פינת המתנה הנפרדת מסט הצילום – מצב תקין.

נושא הליווי מצד אחד יכול להיות "בעייתי". כיוון שגם מלווה רציני ואחראי עלול לגרום להפרעות והסחות. זה תלוי במקצועיות הדוגמן וניסיון הצלמים וכד'. מצד שני, יש פתרונות כפי שמצוין לעיל. תדאגו לתנאים שיגרמו לכם להרגיש בטוחים על הסט ללא ספקות וכמובן לדאוג לסגור נושא זה טרם הגעה ליום צילום.
הערה נוספת: במידה ובחרתם ליווי מטעם הצלמים, לא לקבל רגע לפני או באותו זמן שנקבע "הליווי לא יכול היה להגיע בסוף". חשוב להבהיר מראש בבחירה זו, כי במידה וייווצר מצב שכזה, הנכם מבטלים את יום הצילום.
ובכל זאת – החלטתם ללכת בלי ליווי או הסכמתם לצילום "אחד על אחד"? עשו את המרב להכיר את המצלמים ככל שניתן בכדי לוודא שאתם בטוחים. פגישה קודמת יכולה להיות לעזר.

מה מצלמים ולמה זה משנה?

זה לא משנה מה לובשים או לא לובשים. הטרדות כאמור יכולות להיות בכל צורה ללא הקשר. יחד עם זאת, ברגע שיודעים מראש מה מצלמים ומגדירים גבולות אפשר להימנע ולחסוך מאיתנו פגיעה. אם הוחלט על צילומי הלבשה תחתונה, למשל, יש לשאול: איך אופי הצילומים? "לוק בוק"? "בודואר"? עמידה? שכיבה? מזרן? יש חוטיני? יש שקיפות? האם מדובר בהלבשה תחתונה יום יומית? סקסית? בייבידול? – לשאול הכל ולא לחסוך בשום פרט. מכאן תוכלו להציב את הגבולות מראש "לזה אנחנו מוכנים ולזה לא. האם זה ברור לכל הצדדים"? כך נמנעים ממצבים של בקשות נוספות בהפתעה וכל שיח ושכנוע אחר בנושא זה.
הלבשה התחתונה הייתה רק דוגמה כי מטבע הדברים הגבולות שם פחות ברורים, אבל זה נכון לכל אופי צילום. החשיבות והדגש לשאול את כל השאלות ולהציב גבולות ברורים.

איפה מצלמים?

לצערי בארץ נהוג לחשוב שככל שהמקום גדול יותר, או מוגדר כ"סטודיו", אזי ניתן להיות רגועים: גם בטוחים מפגיעה וגם בטוחים שנקבל איכות. זה לא המצב! לא אכנס לשמות של סוכניות או צלמים אבל אין הבדל אם הצילום מתבצע בסטודיו באיזה מרתף בת"א, בבית, בסטודיו נייד, בחוף ים מבודד, במבנים נטושים ואפילו במקום ציבורי הומה אדם. אפשר להיות מוטרד בכל מקום. אז נכון שהסיכוי הנמוך ביותר הוא במקום ציבורי הומה אדם אבל בנוגע לשאר, לחלוטין אין הבדל. שוב, לא ניתן להגביל מיקום ואני גם חושב שאין זה נכון לשקול צילומים בהתאם למקום אלא לתוצאות. בחו"ל מאוד מקובל לצלם בסטודיו ביתי וגם בארץ זה הולך ומתפתח מטעמי נוחות ומטעמי חסכון גדול בעלויות. 
כמובן שבהתאם למיקום הצילום חשיבות הליווי גדלה. אם מדובר בצילומי רחוב הומה אדם, ניתן יותר להתפשר ואם מדובר בצימר מרוחק, בית, סטודיו וכד' החשיבות עולה.

נוגעים בי!

לא כולם חושבים כך, אבל לטעמי – אפשר לגעת בדוגמנים! זה לא משנה אם מדובר באשה שנוגעת או בגבר שנוגע ומה העדפות המיניות שלהם. שמעתי ניסוחים כמו "זה בסדר הוא הומו"… גם אם הוא לא הומו – זה בסדר. גם התפקיד לא משנה במקרה הזה: עוזר צלם, סטייליסטים או הצלם בעצמו. מותר לגעת.
אבל!!!  שימו לב היכן נוגעים ולמה! כבעלי מקצוע ננסה תמיד להמנע ע"י הסבר בע"פ כיצד לעמוד, איך להניח את הבגד, ננסה להדגים, להכווין וכו'. יחד עם זאת, יש מצבים שבלתי אפשרי להסתפק בכך וחייבים לגעת כמו במקרים בהם הדוגמן לא הבין ע"י הסבר בע"פ, או שאין לו גישה (בשל הפוזיציה) לסדר את הבגד, השיער וכו'. דבר זה ייעשה לאחר הסכמה כלומר, על הבעל המקצוע לציין שהוא מבקש להזיז X ולשאול אם זה בסדר וכמובן כאמור לקבל הסכמה מלאה.

אבל זה נדרש בגלל אופי ההפקה:

ישנם מקרים בם זה אכן נדרש. נניח בצילומים מעורבים, זוגות וכד' בהם יש קרבה ואחד מהצדדים או שניהם צריכים לגעת אחד בשני. כאן, כמו בסעיף "מה מצלמים" אציין בצורה זהה כי יש לשאול ולרדת לפרטים המלאים. מי נוגע והיכן בדיוק? האם מדובר באחיזה? בהנחת יד? לדוגמה, האם יש קרבת שפתיים או מגע מלא? ושוב כפי שרשמתי לעיל,  לשאול הכל ולא לחסוך בשום פרט. מכאן להציב את הגבולות מראש. "לזה אנחנו מוכנים ולזה לא". האם זה ברור לכל הצדדים?

הסכם כתוב מראש!

אחרי שבדקתם מי המצלמים, בדקתם את אופי הצילומים, הדגשתם את הגבולות, החלטתם אם אתם באים עם ליווי ומטעם מי, הגיע הזמן להעלות את ההסכם הזה על כתב! שלא יהיו לרגע שום ספקות ושאם תהיה חלילה חריגה מהגבולות המוסכמים (וחתומים) אז שלא יוכלו לומר "לא ידענו/ לא הבנו" ותוכלו לפעול בהמשך על פי שיקולכם. חשוב להבין. זה לא רק למקרים חלילה של "אחרי מעשה שלא יעשה". אלא כל הכתוב לעיל ובקשה להעלות את הדברים על כתב לחלוטין יסננו אנשים כאלה ואחרים אשר יבינו כי יש להם עסק עם אדם שקול, בוגר, שיש להיזהר עם התנהלות לא ראויה מולו ובכך מראש המצלמים כבר ימנעו מלעבוד/ להיפגש עמכם.

על הסט / זמן צילום:

אז נניח שהכל דובר והוסכם והכל עובד על פי הספר ובהתאם לכל מה שכתבתם וחתמתם. והגיע הרגע שבו מצלמים אתכם ולמרות שהייתם בטוחים, קשה לכם. לא נוח לכם. מציק לכם.עצרו!!!  הפסיקו את הצילומים ויידעו את המצלמים. הסבירו את הקושי, נסו להסתדר כך שלכם יהיה נוח במאת האחוזים או לחילופין התנצלו ועזבו את המקום. זה קורה. לפעמים בתאוריה הדברים נראים "קלים" יותר ובשלב המעשי הדברים שונים. אל תצרו לעצמכם פגיעה נפשית ואף טראומה. גם אם אתם חוששים שאנשי הצוות יכעסו, זה מחיר שצוות/ צלמים/ מפיקים עלולים לשלם אם הם לוקחים להפקה דוגמנים שאין להם ניסיון קודם בהפקות מהסוג הרצוי.

חריגה מההסכם:

כמובן שאין כאן יותר מדיי מה להבהיר. קלה כחומרה. לא משנה איזו חריגה מתבצעת מההסכם שלכם, יש לעצור ולעזוב את המקום. ההסכם מגיע ממקום חשוב שהינו הצבת הגבולות שלכם. ברגע שמי שמולכם לא מכבד אותם, אין לכם ולו לרגע מה לעשות באותו מקום או בהמשך עבודה מול אדם שכזה. כמובן שבהתאם לחריגה יש לשקול את המשך הצעדים.

סיום זמן הצילום:

עברו על התמונות. בדקו שאין "פדיחות" (שבהחלט יכולות לקרות ללא כוונת זדון) אם יש משהו שאינו לשביעות רצונכם, דברו על כך. אם ישנן תמונות שהן חושפניות ואינן כחלק מההסכם בקשו מחיקה מידית.
הכל עבר בשלום והייתם ממש מרוצים? היו אדיבים? מקצועיים? איזה כיף! עכשיו, תפרגנו! זה יעזור לדוגמנים אחרים שמחפשים מקום טוב, מקצועי ובטוח.

לסיכום:

שמרו על עצמכם .לעיתים בגלל רצון מסוים למשהו נוהגים בפזיזות. הרשו לעצמכם לקחת "רגע" ולחשוב על הדברים. לשאול מישהו נוסף שאכפת לו מכם. אמא, אבא, אח, חבר, חברה. כאלו שמצד אחד מפרגנים, דוחפים, מעודדים בהגשמת החלומות והרצונות שלכם ומצד שני ידאגו להזהיר ולהביע את החשש אם יש צורך.
אם יש לכם הערות, הארות, ביקורת, הצעות לשיפור המאמר וכד' אני מאוד אשמח ותרגישו חופשי לרשום זאת בתגובות או לחילופין לפנות למייל: Office@udm.co.il

קווי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית:

לנשים: 1202
לנשים דתיות: 02-6730002
לנשים ערביות: 04-6566813
לנערים ולגברים: 1203
לנערים ולגברים דתיים: 02-5328000
מידע נוסף באתר https://www.1202.org.il/

הפיצו את הבשורה לעולם...

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

אז מה אתם חושבים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *